オフィスH  誠信の交わり

オフィスH(オフィスアッシュ)のブログです。世界から、豊かな物語を紡ぐ個性的なアニメーション映画や独立系作家に役立つ情報を紹介します。

94か国、約3000本の中から、
  • 一般短編部門:37本。加えてオフリミット作品12本、パースペクティブ作品20本、ヤングオーディエンス作品10本
  • 学生・卒業制作部門:44本
  • テレビアニメ部門:21本
  • 委託作品、公共作品部門(Commissioned Films):35本
応募が多かった国はフランス、米国、英国、カナダ、ドイツ、中国、そして韓国だったそうです。

コロナ禍のため、Anney 2020はオンライン映画祭となります。

The Balloon Catcher
『The Balloon Catcher』製作:金子勲矩、多摩美術大学

TVアニメ部門に、湯浅 政明監督の『Japan Sinks: 2020 "The Beginning of the End"(日本沈没2020) 』>

Beyond Noh
『Beyond Noh』製作:BLEND FILMS, Kaori ISHIDA

Anney 2020のアーティスティックディレクターMarcel Jeanさんの談話
"On the whole the 2020 Selection is less serious, and funnier, than the previous few years. We still find several films dealing with current themes, in particular ecology, migration and gender identity. Some films – Empty Places by Geoffroy de Crécy, The Physics of Sorrow by Theodore Ushev and Something to Remember by Niki Lindroth Von Bahr – even appear to anticipate the present situation.

We are particularly proud of the quality and variety of the Off-Limits selection, which testifies to the vitality of experimental approaches. In addition, six of the twelve films from this section were directed by women, which represents the level of equity that characterises the selection in the diverse categories of the Short Films. We are also thrilled with the diverse countries where the selected films come from, there are works from Iceland, the Democratic Republic of Congo, Egypt and Indonesia, countries that are rarely represented at Annecy.

The Graduation Films revealed a very high level of productions from the Lodz School in Poland, where three films from this educational institution were selected. Meanwhile the programmes destined for television indicate that this sector is going through a great era with so many audacious and ambitious productions targeted to diverse audiences."

要約:
例年よりシリアスな作品は少なく、ファニーなものが多かった。しかし時事テーマ、例えば移民やアイデンティティなどの作品は何本が選出された(Geoffroy de Crécy監督『Empty Places』、Theodore Ushev監督『The Physics of Sorrow』、 Niki Lindroth Von Bahr 監督『Something to Remember』)。
一般短編部門では、オフリミットに選ばれた作品が実験的映像の多様性を示すに相応しい質の高さ、多様性がある。この部門の12本のうち、半数の6本は女性監督の作品である。
応募国にはアイスランド、コンゴ共和国、エジプト、インドネシアなど、広がっている。
学生・卒業制作部門では、ポーランドのLodz Schoolからたいへん質の高い作品が3本が選ばれた。
テレビ部門では、さまざまな視聴者向けに、独創的で、野心的なアニメーションが選考された。
一次審査の審査員
審査員を公表するのはとても大事なこと。応募した監督やプロデューサーは、誰が自分の作品を審査したかを知らねばなりません。
数年前の日本では、審査員は公表しないと断言し、わたしが絶句したフェスティバルディレクターもいましたけど!

◆Annecy 2020コンペティションの選考チーム
Artistic Director, Marcel Jean
Films & Programme Planning team,のLaurent Million, Yves Nougarède and Sébastien Sperer

◆映画祭の外部スタッフとして
Peggy Zejgman-Lecarme, Director of the Cinémathèque de Grenoble
Marie-Pauline Mollaret, Chief Editor of the magazine EcranNoir.fr
Clémence Bragard, Independent Events Manager specialized in animation film, Programmer of the National Animation Film Festival for the Afca
Isabelle Vanini, Programmer of the Forum des images (Carrefour du cinéma d’animation…) and "animation expert" for the CNC, the Nouvelle-Aquitaine Region, Ciclic and the César

◆招待審査員
◇一般短編部門◇
Matt KASZANEK, Director, Animation Is Film Festival, USA
Naomi VAN NIEKERK, Director, Dryfsand, South Africa
Denis WALGENWITZ, Director, France

◇学生・卒業制作部門、オフリミット短編部門◇
Signe BAUMANE, Director & Producer, My Love Affair With Marriage, Latvia
Jeanette BONDS, Festival Co-Founder & Director, GLAS Animation – Director & Producer, B&B Pictures, USA
Thomas RENOLDNER, Director & Head of Selection, Animation Avantgarde at Vienna Shorts Filmfestival, Austria

◇テレビアニメ部門、Commissioned Films部門◇
Marco DE BLOIS, Artistic Director, Les Sommets du cinéma d'animation, Canada
Dahee JEONG, Director & Producer, Between The Pictures, South Korea
Diane LAUNIER, Managing Director, Art Ludique Le Musée, France

コメント

コメントフォーム
記事の評価
  • リセット
  • リセット